وارد کننده انواع نخ جوت در ایران

آنچه درباره نخ جوت باید بدانید

درباره نخ جوت

نخ جوت یا کنف گیاهی است یکساله که ریشه هایی عمیق ، متراکم و سفید رنگ دارد . به علت استحکام و ظرافت بالا در صنایع نساجی ، تولید فرش ماشینی ، موکت گلیم ، پارچه ، مبلمان ، اثاثیه منزل ، تور ماهیگیری ، عایقکاری و حتی در صنعت کشاورزی برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود . در این مقاله سعی شده است توضیحات کاملی درباره آنچه درباره نخ جوت باید بدانید ، داده بشود که در ادامه میتوانید به مطالعه آن بپردازید .

 

1- کاربرد نخ جوت

جوت که بعنوان پود در بافت فرش ماشینی استفاده می شود ، بعلت ویژگیهای منحصر به فرد خود از سایر الیاف جدا می شود . نخ جوت یک نوع لیف گیاهی است که در آب و هوای استوایی مناطقی مانند چین ، بنگلادش ، تایلند و هندوستان و از طریق کاشت بذر رشد کرده و از ریسیده شدن الیاف آن ، جوت به دست می آید .


از آنجاییکه این لیف ارزش فوق العاده ای در بافت فرش داشته و دوستدار کامل محیط زیست بوده و خاصیت درخشندگی بالایی دارد ، به آن لیف طلایی می گویند و همچنین به دلیل اینکه موارد استفاده آن در صنایع کل جهان بسیار بالا می باشد ، بعد از کتان دومین رتبه را در میان الیاف گیاهی به خود اختصاص داده است .

 

2- ویژگی های نخ جوت

در پوست ساقه کنف ، یک لایه بسیار نرم از الیاف نی مانند وجود دارد که بلند و طویل و نرم و براق بوده و می تواند بصورت نخ محکمی در بیاید . دیده شده که این گیاه تا طول 3 متر می تواند رشد کند . از مهمترین ویژگیهای این الیاف می توان به برگشت پذیری کامل آن به طبیعت ، مقاومت سایشی بالا ، قابلیت تبدیل به نخهای فوق العاده ظریف ، ضد الکتریسیته ساکن بودن ، ضد حساسیت بودن و ستفاده به عنوان عایق حرارتی نام برد . جوت را معمولا با الیاف طبیعی ویا غیر طبیعی دیگر ترکیب می کنند تا رنگهای سلولزی را به خود جذب کند . به دلیل خواص منحصر به فرد این گیاه قیمت نخ جوت نسبت به بقیه الیاف مصنوعی بالاتر است . آنچه استفاه از جوت را در صنایع مختلف متفاوت می کند ، نمره آن است . نمره جوت تهران برای صنایع بسته بندی و نمره نخ جوت کاشان  برای استفاده در تولی فرش ماشینی می باشد .

 

3- محاسبه نمره نخ جوت

الیاف نی مانند گیاه کنف بعد از جدا شدن از ساقه به مدت 48 تا 72 ساعت در دمای محیط مانده و سس برای طی شدن پروسه ریسندگی به کارخانجات ریسندگی وارد می شود و عملیت گرد هم جمع شدن الیاف و طی کردم مراحل کشش و تاب به نخ جوت تبدیل می شود . برای تعیین نمره جوت باید جرم واح طول را اندازه گیری کرد و بطور مستقیم عدد وزن یک متر از جوت را به عنوان نمره جوت معرفی کرد .

اطلاعت بیشنر : برای خواندن مقاله نمره جوت کلیک کنید.

 

Bahar Trading



Research and Development Unit

Related Links